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The sculpture park

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A new sculpture by Vincent Mauger, created for the Puchot Tower, has just joined the sculpture park. 

Since 2007, a set of sculptures both modern and contemporary have been deployed in the exceptional setting of Caen’s medieval castle.

The park's sculptures

The development of this artistic park, fifteen years after its opening, is one of the key elements of a project to requalify and enhance the Château de Caen. It is an extension of the Museum of Fine Arts, so as to expand its contemporary collection of a set of works intended for an outdoor exhibition. After a commission to François Morellet for the museum’s facade, the last purchase, undertaken in 2020 with the support of a public subscription, concerned Lou, the large cast-iron sculpture by Jaume Plensa.
2025, the year of the Millennium of the city of Caen, will also see the creation of two new artworks. The Puchot tower of the castle, closed until then to the public, will reveal an artistic creation commissioned by the City of Caen with the support of the Ministry of culture and communication. Not far from there, in the heart of the park, a monumental work by internationally renowned Danish-Islamic artist Olafur Eliasson will offer a kaleidoscopic view of the sky.
The works scattered in the sculpture park of the castle open new points of view within a site in permanent mutation, a site where the routes remain multiple and mobile, a site that one crosses, visits, picnics in, marvels in, plays in...

Olafur Eliasson, "Votre Vue Amplifiée"

© Votre Vue Amplifiée, 2025, aluminium brossé et miroirs, Caen, musée des Beaux-Arts, photo C.Schuhmann © Studio Ólafur Eliasson
© Ólafur Eliasson, "Votre Vue Amplifiée", 2025, aluminium brossé et miroirs, Caen, musée des Beaux-Arts, photo C.Schuhmann (vue sous le kaleidoscope) © Studio Ólafur Eliasson

Pensée au croisement de l’art et de la science, cette sculpture kaléidoscopique conique, dont la forme rappelle celles des clochers visibles à l’extérieur des remparts, a pris place à la fin de l’été sur la pelouse qui relie la Salle de l’Echiquier au parvis de l’église Saint Georges. Elle permet au spectateur qui se place en dessous de voir apparaître une mosaïque éclatée d’éléments architecturaux et naturels environnants. L’image change constamment en fonction de l’évolution de la lumière et des conditions météorologiques, ainsi que des mouvements du spectateur. Cette expérience immersive permet au visiteur de ralentir, de suspendre son exploration du parc, et de s’engager activement dans le processus de vision de l’œuvre.
Né en 1967, Ólafur Eliasson a grandi en Islande et au Danemark, où il est marqué par les effets de lumière et de couleurs des vastes espaces naturels. Depuis 1997, ses expositions personnelles de grande envergure – installations, peintures, sculptures, photographies et films – ont été présentées dans les plus grands musées su monde. Il a représenté le Danemark à la 50e Biennale de Venise en 2003 et, la même année, a installé The Weather Project, un énorme soleil artificiel enveloppé de brume, dans le Turbine Hall de la Tate Modern, à Londres, qui a été vu par plus de deux millions de personnes. Il vit et travaille entre Copenhague et Berlin.
Ses œuvres explorent la pertinence de l’art dans notre perception du monde. Il a longtemps cherché les possibilités d’insérer de tels kaléidoscopes dans des lieux surprenants afin d’amplifier l’environnement dans lequel ils s’inscrivent. Les constructions, qu’il considère comme des dispositifs optiques, modifient ce qui est déjà là : le ciel, les arbres centenaires du château, nous aidant à voir le monde différemment.
 

The new artistic installation by Vincent Mauger

© Vincent Mauger, La Pierre et le Sablier, 2025, œuvres sculpturales in situ pour la Tour Puchot, modules en aluminium découpés numériquement et assemblées, dimensions variables. MBA, C. Schuhmann

La pierre et le sablier (The stone and the hourglass)

Created for the Puchot Tower of Caen's castle, as part of the Millenium, La pierre et le sablier is the result of a public artistic commission. From the footbridge, the visitor is invited to discover a fragment of landscape, a hill, a mount, and in the center a crater, a cavity that seems to dig further as the material that composes it flows down. The bird’s-eye view accentuates the depth effect. This artistic proposal questions our relationship with the place we are in, space, the vertigo of time, in a complex, almost hypnotic visual trick that makes a parallel with the verticality of the tower as well as the depth of History.

Vincent Mauger, La pierre et le sablier, 2025, sculptural works in situ for the Puchot Tower, aluminum modules digitally cut and assembled, various dimensions.

Overview of the sculpture park in 2021

Thanks to your generosity, "Lou" stays in Caen

© Cécile Schuhmann, MBA Caen

Thank you for your participation in the 2022 public subscription that raised 30,000 €

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